בדיקת חמץ ונקיון הבית

בס"ד

בדיקת חמץ ונקיון הבית

בתקופה זו רבים שואלים לגבי נקיון הבית כשהילדים/האחים מטיילים בין הרגלים- אלו הלכות הם חיוב ,מה חומרא ומה ניתן להקל- נתמצת את עיקרי ההלכות למעשה בדינים השונים:

מקומות החייבים בדיקה

ראשית , חשוב לדעת, שכל מקום שיש לחוש שמא הכניסו שם חמץ במהלך השנה טעון נקיון ובדיקה קודם הפסח, ומקומות שאין חשש שמא הכניסו חמץ במהלך השנה כמו בוידם וכדומה אינם טעונים בדיקה וממילא אינם טעונים בדיקה קודם הפסח.

מקומות שאין דרך להשתמש שם, כגון חמץ שנפל מאחורי ארון כבד או תחת המגש התחתון במקפיא, או פירורים הנמצאים בין המושב לכסא, אין צורך להוציאם משם, אלא די לבטלם בלבו, ואם לאחר הפסח הוציאם משם, מותר לאוכלם ואין בזה חשש חמץ שעבר עליו הפסח, ובלבד שלא יערים להטמין שם לכתחילה קודם הפסח על דעת להוצאם לאחר הפסח.

בית שיש בו ילדים יש לבדוק תחת הארונות והמיטות ובשעה שמנקה יכוון לשם מצות בדיקה.

חדרי מדרגות וחצירות

חדרי המדרגות והחצירות טעונים בדיקה כיון שהדרך להכניס שם חמץ ומשתמשים שם בעליה ובירידה, וצריך לחלק בין כל דיירי הבנין. אם אין אפשרות לחלק חובה על האדם לבדוק עד הקומה בה הוא גר.

חצר הבית ובנין אפשר לבודקה ביום י"ג לאור החמה כדין אכסדרה שאורה רב שלא צריכה בדיקה לאור הנר, ויקפידו לאחר הבדיקה שלא יכניסו חמץ כדי שלא להתחייב שוב בבדיקה

בדיקת חמץ בספרי הלימוד

מחלוקת מפורסמת ביו האחרונים (חזו"א ועוד מול החזו"ע ועוד) האם צריך לבדוק ספרים שהשתמש בהם במשך ימות השנה בשעת אכילתו ולמעשה נראה שמי שאין לו ספרים מרובים שיש חשש חמץ, טוב ונכון שיבדקם קודם הפסח, אולם, מי שיש לו ספרים מרובים יכול לסמוך על עיקר הדין שלא לבדוק את הספרים קודם הפסח ובלבד שלא יביאם לשולחן בשעת אכילתו.

ברכונים וזמירונים מומלץ שלא להשתמש בהם בפסח אלא יניחם בארון ובפסח ישתמש בסידורים ובהגדות או בברכונים וזמירונים המיוחדים לפסח.

 בדיקת חמץ ברכב

יש לנקות את הרכב היטב היטב בכל התאים והכיסים הנמצאים בו. ואם מוסר הרכב לנקיון צריך לעמוד על כך שהמנקים ינקו היטב בכל המקומות שיכול להיות חמץ.

זמן בדיקת חמץ

לכתחילה יש לבדוק את החמץ מיד בצאת הכוכבים , ולכן מיד לאחר תפילת ערבית הזדרז לביתו לבדוק את החמץ.  ואם הגיע ומצא את ביתו שאינו מסודר לבדיקה לא יעורר דינים וכדומה.

אסור לבודק או לשליח לאכול אכילת קבע (פת ומזונות מעל 54 גרם) תוך חצי שעה קודם צאת הכוכבים שמא ימשך באכילתו.

נאמנות אשה וקטן

אשה נאמנת לומר שבדקה את הבית מחמץ בליל י"ד עם נר ולא צריך לחזור ולבדוק אחריה, ואף לכתחילה מותר לתת לה לבדוק כשהיא אכן מבינה את מהות  הבדיקה.

קטן או קטנה אומנם נאמנים לומר שבדקו וסומכים עליהם , אך לכתחילה לא נותנים להם לבדוק.

כמות זמן הבדיקה

מנהג העולם לסמוך על השערי תשובה (סוף סימן תל"ג) שכיון שבימינו מנקים את הבית היטב קודם הפסח אפשר להקל ולבדוק את החמץ בליל י"ד בצורה יותר קלילה, אולם חשוב לבדוק היטב שאין מוצרי חמץ בארונות המטבח , במקרר ובמקפיא או בארונות הילדים (שלא נשכח איזה משלוח מנות מפורים או מוצר שחשבנו שיש כשרות לפסח ולמעשה אין וכדומה).

פתיתי החמץ

מנהג ישראל להניח עשרה פתיתים קודם בדיקת חמץ אולם יש לסמן המקומות בכדי שלא יאבדו חלילה ולהניחם במקומות החייבים בבדיקה ולהקפיד שכל פתית יהיה פחות מכזית וקשור בצורה שלא יתפזר.

בדיקה לאור הנר

תקנת חז"ל לבדוק לאור הנר ולכן יש להתחיל לבדוק תחילה עם הנר ואח"כ אם רוצה יכול להמשיך ולבדוק עם פנס. ואם אין לו נר יבדוק הכל עם פנס בברכה.

פסח שמח וכשר.