ירושלים וברכת כהנים

 אמרו במדרש (בראשית רבה מג, יא): "מהיכן זכו ישראל לברכת כהנים? ר' יהודה אומר: מאברהם, דכתיב בפרשת לך לך : כה יהיה זרעך, וכתיב כה תברכו את בני ישראל", ר' נחמיה אומר: מיצחק, שנאמר: ואני והנער נלכה עד כה ונשתחווה ונשובה וגו' לפיכך אמר המקום: כה תברכו את בני ישראל, ורבנן אמרי: מיעקב, שנאמר: כה תאמר לבית יעקב". הגדולה שלנו היא לא לאבד את האמונה בלילות קשים ובמצבים קשים. בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו , ועלינו להבין שאחרי הנצחון האדיר בשישה ימים  וכשהשמש מאירה פנים- על האדם  'להגיד בבוקר חסדך' ולא כוחי ועוצם ידי כמו  בששת הימים: 'אין עוד צבא כמו שלנו' – בשלוש שעות, ממש  הושענא שלוש שעות- בשלוש שעות חיל האויר קטש כעפרא דארעא את חיל האויר של הגוים – נכון הם שלוחי רחמנא ואנו מחזקים אותם ע"י שאומרים בבוקר חסדך. אנו אוטוטו מגיעים לברכת כהנים בפרשת נשא ובכל יום מברכים ברכת כהנים ובשבת פעמים – בשחרית ובמוסף, והדבר הראשון שהמוני בית ישראל זוכרים וחווים בפסח ובסוכות הינו העליה לירושלים  בשביל להשתתף ב'ברכת כהנים המסורתית'- השאלה מה הקשר?  שואל המדרש במה זכו ישראל לכה תברכו את בני ישראל? סתם כך חינם? המדרש יושב על המדוכה מדוע הם מברכים באהבה ואנו מקבלים זאת כדבר של מה בכך? באה הדעה הראשונה בתנאים- בזכות אברהם שנאמר הבט נא השמימה..כה יהיה זרעך והאמין בה'- אחת מ10 נסיונות- כה תחת כה.   הרי אברהם היה בן מאה- ושרה בת 90 זה לא רציונלי ולא הגיוני והוא האמין שיהיה ככוכבי השמים.  בא תנא שני ואומר בזכות יצחק בן שלושים ושבע הולך להר המוריה שלושה ימים בדרך הבן שואל את האבא הנה האש והעצים ואיה השה- והוא אומר אלוקים יראה לו השה ואם לאו לעולה בני- אתה העולה.   אברהם יודע למה הוא הולך ואומר לישמעאל ואלעזר שבו לכם פה ע ם החמור ואני והנער נלכה עד כה- בזכות כה זכינו לכה.   באה דעה שלישית ואומרת סיבה אחרת- שבוע הבא הלילה הערב כל בית ישראל בכל מקומות פזוריהם עומדים ומכריזים נעשה ונשמע ונאמר כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבית ישראל אתם ראיתם כי מן השמים... בזכות יעקב, בזכות עמוד התורה ,עמוד האמת – כה תחת כה.    המדרש מדהים בעומק ובעוצמה- דעה ראשונה אומרת זכינו בגלל חסד לאברהם אני גומלי חסדים בין אדם לחבירו אנו ביחד כעיר שחוברה לה יחדיו (יד ועוד יד =ידיד- בגימטריא כח באייר) , וה'כה יהיה זרעך' מתורגם בכך שיש לנו מידה של הכנסת אורחים ויש לנו את פדיון שבוים והוא, אברהם, הלך אחרי כדרלעומר להציל את פדויי סדום ואנו עם 4 הרקולסים ו7000 מיילים להציל את פדויי שבוים.   בא התנא השני ומוסיף את המסירות נפש  - יש לנו נכונות להקרבה ויש לנו את קידוש ה'.   באה הדעה האחרונה ואומרת שיש לצרף את החסד והמסירות נפש  ליעקב איש תם- יעקב 14 שנה לומד בשם ועבר.   הבית שלנו, היכלי בית מדרשנו יש בהם את שלושת המרכיבים שהצדיקו לברך באהבה : החסד בין אדם לחבירו והמסירות נפש לצבא ולארץ ישראל ולימוד התורה – הכתלים יעידו על התורה הקדושה.   ומה אנו מבקשים? וישם לך שלום (ירו שלם).  המוני בית ישראל מתפללים בתפילה לשלום המדינה 'ונתת שלום בארץ ושמחת עולם ליושביה'.   נשאלת השאלה: הרי יש הרבה כה בתנ"ך למשל 'כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעוריך...' א"כ מהו הצד השווה בין שלושת האבות שבזכותם זכינו לברכת כהנים-ברכת אהבה? המשותף לכל הוא שכל האבות  עשו מעשים מעל לטבע כל אחד בתחום יחודיותו : בחסד גבורה ואמת ולכן זכו לברכה של למעלה מדרך הטבע. וזהו נשיאת פנים של ברכת כהנים.  מדוע נשיאת הפנים היא מעבר לטבע? שמעתי פעם את התובנה הבאה מכהן שהסביר פעם בעומדו ליד ההיכל לברך את העם: -יברכך ה' וישמרך: התמונה העולה מפסוק זה היא שה' נמצא מעל האדם, כי המברך מניח ידיו על המתברך. - יאר ה' פניו אליך ויחנך- התמונה העולה מפסוק זה היא של עמידת ה' כביכול מול האדם באותה רמה, פנים אל פנים. - ישא ה' פניו אליך- כאן כביכול ה' מרים פניו כדי להסתכל על היהודי, כלומר הוא מסתכל עליו מלמטה למעלה אלו באמת דברי אהבה נפלאים של ה' לעמו. והנה בצורה פלאית - גם יום ירושלים כולו הוא למעלה מהטבע.  שמעתי מר' שלמה פישר סיפור על הרב יגאל שפרן (כיום מפורסם בתור מומחה לרפואה והלכה) כשהיה רב בית ספר והזמין ליום ירושלים את מוטה גור- מפקד חטיבת 55- חטיבת הצנחנים ששחרה את ירושלים. לפני נתינת רשות הדיבור למוטה פתח הרב יגאל ואמר- מדוע  יום ירושלים חל ביום פטירתו של שמואל הנביא? אלא ששמואל הוא מצאצאי קרח, שיש להם מזמורים מפורסמים בתהילים: 'למנצח לבני קרח מזמור', 'מזמור לאסף' – ורוב המזמורים עוסקים בירושלים 'יפה נוף משוש כל הארץ' 'אלוקים באו גוים בנחלתך...' וזהו ההקשר- ירושלים- קרח – שמואל. אמר מוטה גור- עד היום לא הבנתי מדוע כשבקשתי מהאוגדונר והרמטכ"ל להכנס לכותל ולעיר העתיקה בלילה לא נתנו לנו, ולמרות שאמרתי שאנו נאבד את גורם ההפתעה רק למחרת בכח באייר נתנו לנו את האישור בזכות התערבות של מנחם בגין. ללמדנו שלא רק שיבת עם ישראל לארצו הינה מעל הטבע אלא כל התרחשות שחרור ירושלים עיר הקודש- הינה מעל הטבע  ריב"ל שואל מתי המשיח מגיע ואמר לו היום. רץ ריב"ל כל עוד נפשו בו כדי לספר לכולם אבל הוא לא המשיך להמשך הפסוק היום אם בקולו תשמעו- דורשי רשומות אמרו אם ר"ת לשלוש הגאולות-  היתה גאולה ראשונה ע"י השליחים שאמרו שלח את עמי- אהרון ומשה . היתה גאולה שניה של בית שני הלוא זה אסתר ומרדכי ותהיה ב"ה גאולה שלשית והיא אם- אליהו משיח.    כל מה שנדרש להיות מוכנים למצב שבכל יום שיבוא ואנו צריכים לסלול את המסילה שיבנה בהר מרום הרים במהרה בימינו אמן.